تیر ۱۳, ۱۳۹۲ | در: مقاله

مفروضات غیر رقابتی جمع سپاری

همان طور که بعضی از دوستان نزدیک می دانند، من هیچ وقت نسبت به «جمع سپاری» خوشبین نبوده ام. حتی این نکته که جمع سپاری ریشه در جنبش نوآوری باز (عرض ارادت به دوست بی نظیرم سید هادی فرحزادی) دارد نیز این بدبینی را تقلیل نکرد. اخیرا مطلبی خواندم که کمک کرد بتوانم بخشی از این بدبینی را به کلام بکشم.

جمع سپاری در نگاه اول ایده ی بسیار جالب و هیجان انگیزی است: مسائل سازمان ما می تواند توسط مردم حل شود؛ مردمی که به دانش و اطلاعاتی دسترسی دارند که ما به آن دسترسی نداریم. چقدر خوب!

هرچند در بررسی های دقیق تر تخته سنگ هایی که بر سر راه استفاده از این ایده ی جذاب وجود دارد پدیدار می شوند: دشواری های اجرایی، انگیزه و تمایل مردم برای حل مسائل ما، توانایی مردم در حل مسائل ما، نارسایی ها و سوگیری های فکر کردن گروهی، و چه و چه. اما بدبینی من به جمع سپاری عمیق تر، و به واسطه ی هیچ کدام از این مشکلات نیست. بلکه مفروضات غیر رقابتی جمع سپاری دلیل اصلی تردید من است:  ایده ی جمع سپاری توجهی به افشای مسائل مهم سازمان و راه حل های آن نزد رقبا ندارد.

باید توجه داشت که امروزه بخش عمده ای از سازمان ها فقط نمی خواهند مسائل خود را حل کنند، بلکه آن ها می خواهند مسائلشان را به شیوه ای حل کنند که  باعث کسب مزیت رقابتی، و در نتیجه کسب سود مشروع و پایدار بیشتر از بقیه ی رقبا، برایشان باشد. این در حالی است که حتی اگر بتوانیم مشکلات اجرایی جمع سپاری را با طراحی های درست برطرف کنیم، این ایده با حل مسائل ما، خلق ارزش می کند، اما تا چه اندازه ما توان بهره برداری انحصاری از این ارزش خلق شده را خواهیم داشت و تا چه اندازه دیگران نیز از این ارزش خلق شده بهره مند می شوند سوال مهمی است.

اگر قرار باشد که رقبا بدانند که ما بر روی حل چه مسائلی تمرکز داریم و چه راه حل هایی برای این مسائل پیدا کرده ایم، در بهترین حالت عایدی رقابتی چندانی از این حل مسئله نخواهیم داشت، چرا که آن ها نیز راه حل هایی که با زحمت بدست آورده ایم را تقلید می کنند. حتی در بعضی موارد از راه حل مهم تر، مسائل ما است.  ممکن است رقبای ما روی حل مسائل درستی تمرکز نداشته باشند و جمع سپاری باعث افشای مسائل ما و متعاقب آن راه حل های بدست آمده از جمع سپاری می شود. بدین ترتیب با احتمال خوبی جمع سپاری ابهام علّی مزیت رقابتی ما را نیز تضعیف می کند.

در خلاصه باید بگویم که سازمان ها برای حل تمامی مسائلشان فرصت ندارند، بلکه بر حل مهمترین مسائل تمرکز می کنند. انتخاب جمع سپاری به عنوان یک روش حل مسئله دو برآیند مهم خواهد داشت: رقبا اطلاع پیدا می کنند که مهم ترین مسائلی که بر حل آن ها تمرکز داریم چیست و دوم اینکه از راه حل ها نیز اطلاع پیدا می کنند. بنابر این خلق ارزش اتفاق افتاده است و مسائل ما حل شده است، اما این خلق ارزش اگر موجب تضعیف مزیت رقابتی ما نشود باعث تقویت یا حفظ آن نمی شود چرا که توان انحصاری در بهره برداری از این ارزش خلق شده را نخواهیم داشت. به عبارتی جمع سپاری به عنوان یک روش حل مسئله (در کنار روش هایی مانند درون سپاری یا برون سپاری) برای سازمان هایی که در محیط های رقابتی فعالیت می کنند ایده ی چندان خوبی نیست.

۶ پاسخ به مفروضات غیر رقابتی جمع سپاری

Avatar

مصطفی

تیر ۱۴ام, ۱۳۹۲ در ۲۱:۲۸

دکتر این دلایلت درسته ولی برای شرکت هایی که مزیت رقابتیشون نوآوری باشه.

Avatar

سید هادی فرحزادی

تیر ۱۵ام, ۱۳۹۲ در ۰۱:۱۷

دیدگاهم در مورد این نوشته را به صورت مبسوط در این پست در سایتم ببینید.

Avatar

ouch

مرداد ۱۸ام, ۱۳۹۲ در ۰۲:۳۵

۲nokte be zehnam mirese
age betunid baraye kasani k dar in proce be onvane moshaver va ya tasmim gir dakhil hastan ijade added value i bokoni k az natayeje ejrayie tasmim bahre mand beshan ghatan una ham mesle sahebe business bar lo naraftane masaell va ideha hemmat khahand kard
۲٫age betunid masael ra juri beshkunid va ya guneyi tarjomashun konid k moshkele asli ro be mashverat nazarid mishe az in negaranie shoma parhiz kard, masalan shikundane soal be chand zir soale faryi va ya tarjomeye soale asli be ye soale moshabeh vali ba javabe yeksan
albate nagofte peidast k mohandesie in 2kar bahse pi hideyi hast k be fan o tajrobeye balayi niaz dare

Avatar

ahmad

مرداد ۲۲ام, ۱۳۹۲ در ۱۶:۳۴

سلام
من نظرات دوستان رو نخاندم اما در پاسخ به پست شما باید بگم که متأسفانه یا خوشبختانه هیچ کدوم از این ایرادات شما به جمعسپاری وارد نیست!
اون ایراداتی که درباره دشواریهای اجرایی و انگیزه مردم و داشتن دانش و غیره به طور خلاصه اشاره کردید که پاسخهای علمی دارند و در عمل هم حل شده اند و خوب چون اصل بحث شما این نبود ازش میگذریم.
ایرادی هم که درباره لو رفتن مسائل سازمان گفتید اینطوری پاسخ داده میشود:
اولن که جمعسپاری فقط در حوزه حل مسائل کلان سازمانی که کاربرد ندارد که! جمعسپاری برای طیف وسیعی از کارها اعم از طراحی لوگو و شعار، برچسب گذاری، حل مسائل ساده، تایپ و دیتا اینتری، بازاریابی و غیره هم استفاده میشود که هیچ کدام از این ها خطر لو رفتن مسائل سازمانی را ندارد.
دومن هم ، آن دسته از مسائلی را که برای یک سازمان مسئله استراتژیک محسوب میشود که نمی آورند یکجا در اختیار عموم قرار بدهند! آن مسئله را با یک ساز و کار مشخصی تبدیل به چند مسئله کوچکتر میکنند و هر مسئله را جداگانه جمعسپاری میکنند و جوابها را میگیرند و کنار هم میگذارند تا جواب مسئله اصلی به دست بیاید. میشود مثل یک پازلی که هر جمعکار دارد یک قطعه از آن را میگذارد اما اصلن از کل پازل با خبر نیست !سیستمهای نمونه این نوع جمعسپاری زیاد هستند که معروفترین آن ها سایت innocentive است.

با این اوصاف امیدوارم به جمعسپاری خوشبینتر بشوید 🙂

Avatar

مهدی

شهریور ۳ام, ۱۳۹۲ در ۱۱:۱۰

در تایید جوابی که Amad تو کامنت قبلی داده، اشاره ای هم داشته باشم به انواع کاربردهای جمعسپاری. دوست عزیزمون آقا جواد (نویسنده وبلاگ حاضر) ظاهرا برداشتش اینه که جمعسپاری صرفا کارکرد حل مساله داره. هر چند تو همین یه کارکرد نیز فرضیات ایشون اشتباه بوده و به جمعبندی نادرست منتهی شده که دوست عزیز دیگه (آحمد آقا) پاسخ درست رو ذکر کردن. اما لازم به ذکره که جمعسپاری تو حوزه های مختلف کاربردهای متنوعی داره که یکی از اون حوزه ها \”مدیریت و سازمان\” هست و یکی از کاربردهای جمعسپاری در این حوزه \”نوآوری و حل مساله\” است. جمع بندی نهایی اینکه نه تنها در همون یه کاربرد اشاره شده (حل مساله) چالش وارد شده پذیرفته نیست، بلکه در حوزه های متنوع و کاربردها متعدد دیگه نیز برای موانع پیش روی جمعسپاری راه حلهای بدیعی ارائه کردن که این جریان رو به سطح بالاترش یعنی Social Business سوق داده. به نحوی که منجر به ظهور پارادیم جدید دیگه ای (از سال ۲۰۱۲) تحت عنوان Social Economy شده و این جریان نوین در تضاد با منافع گروههای سنتی و کلاسیکی هست که دنباله رو تئوری \”آلفردو پارتو\” هستن که قائل به اصل ۸۰-۲۰ در عرصه اقتصاد و تجارت میباشن.
یه فروم دیدم که به تخصصی تو این زمینه (جمعسپاری) فعالیت میکنه. آدرسش:

http://forum.jamsepari.ir

Avatar

نکاتی در مورد نوآوری باز – سیدهادی فرحزادی

مهر ۲۱ام, ۱۳۹۵ در ۱۸:۴۴

[…] پیش دوست عزیزم جواد ثابت، در رجحان مطلبی تحت عنوان «مفروضات غیر رقابتی جمع سپاری» نگاشت، که این پست جسته و گریخته را به عنوان دیدگاهی […]

فرم ارسال دیدگاه

رجحان خرد

ایزد تبارک و تعالی بکمال قدرت و حکمت عالم را بیافرید و آدمیان را بفضل و منت خویش بمزیت عقل و رجحان خرد از دیگر جانوران ممیز گردانید؛ زیرا که عقل بر اطلاق کلید خیرات و پای بند سعادات است و مصالح معاش و معاد و دوستکامی دنیا و رستگاری آخرت بدو بازبسته است.